- Startsida
- Bygga & bo
- Vatten och avlopp
- Vanliga problem
Vanliga problem
Här har vi samlat vanliga problem som många råkar ut för samt tips på hur du ska gå till väga för att åtgärda dessa.
Dag- och spillvatten
Problem med råttor
Om du upptäcker råttor i avloppet ska du kontakta ditt försäkringsbolag samt skadedjursbekämpning som ingår i de flesta hemförsäkringar.
Du kan även anmäla ärendet till oss på VA-avdelningen. Vi arbetar förebyggande med skadedjursbekämpning genom att gifta på strategiska ställen i ledningsnätet och på särskilt angripna områden.
Telefon: 0515-88 52 70
Mail: kundtjanst.va@falkoping.se
Hur kan man skydda sig mot råttor?
Tänk på följande:
- spola inte ner matrester och fett i avloppet.
- täta eventuella hål i husgrunden med metallnät med en maskvidd på högst 5 mm och en trådtjocklek på minst 0,7 mm.
- klipp gräset regelbundet och undvika att plantera buskar, träd och klätterväxter nära fasaden.
- håll rent under altaner och låga balkonger. Trädgårdsmöbler eller annat som vinterförvaras samt staplad ved utgör skydd för råttor.
Kontrollera att:
- brunnslocken är täta och att galler till golvbrunnar sitter fast.
- avloppsrören regelbundet samt reparera trasiga rör ta bort avloppsledningar som inte har någon funktion.
- genomföringar under diskbänken och elementrör är täta.
- vattenlåsen i golvbrunnar är fyllda med vatten.
- locket till soptunnorna är på och att eventuella komposter sköts samt är placerade en bit från huset.
Råttor på allmän plats
Om du skulle upptäcka råttor som rör sig och är störande på allmän plats kontaktar du Park/Gata alternativt skickar in en digital felanmälan.
Stopp i avloppet
Om du har stopp i avloppet och inte kan lösa stoppet själv kontaktar du ett företag som utför spolning och rensning. Är stoppet innanför fastighetsgräns bekostar du som fastighetsägare spolning och rensning. Om stoppet är utanför fastighetsgräns bekostar VA-avdelningen spolning och rensning.
Vid återkommande stopp kan ledningen filmas för att utreda det underliggande problemet. Oftast kan samma företag som spolar och rensar ledningen även filma. Den som beställer filmningen bekostar utredningen. Om det finnas ett gemensamt intresse att filma ledningarna kan kostnaden fördelas mellan dig som fastighetsägare och VA-avdelningen. Eventuella överenskommelse behandlas i varje enskilt fall.
Tänk på vad du spolar ner i avloppet!
Stopp i avloppet bero oftast på defekta avloppsledningar som måste åtgärdas men kan även bero på en låg vattenförbrukning eller att något olämpligt har spolats ner i avloppet. Du kan enkelt förebygga stopp genom att tänka på vad du spolar ner i avloppet såväl i badrummet som i köket.
Översvämning i källaren
Om du har drabbats av en källaröversvämning bör du agera snabbt och med förnuft. Kommunen gör inga insatser på den privata fastigheten men läs gärna våra anvisningar om hur du ska agera om vattnet börjat komma in i huset.
Bryt elektriciteten
Bryt all elektrisk ström i de drabbade rummen för att undvika elektriska faror, se dock till att eventuell dräneringspump inte stannar.
Stoppa inflödet och rädda det som räddas kan
Lokalisera vart vattnet kommer ifrån och försöka stoppa inflödet. Flytta värdefulla och fuktkänsliga föremål som kan skadas av vattnet men tänk på att det ska ske utan risk för din egen säkerhet.
Länspumpning
Efter du lokaliserat orsaken till källaröversvämningen är det viktigt att tömma utrymmet på vatten för att minska skadorna. Mest effektivt är att använda en länspump. En länspump är en dränkbar pump som placeras i vattnet för att suga upp och pumpa bort vattnet från utrymmet.
Efter en källaröversvämning
När allt vatten är borta och inströmmande källa är åtgärdad bör du fotografera och dokumentera alla skador, skriv ner hur vattnet kom in samt vilka åtgärder du gjorde. Därefter ska du rapportera källaröversvämning till ditt försäkringsbolag för en skadeutredning.
Avsikten med skadeutredning är att ta reda på orsakerna till källaröversvämning samt reda ut om fastighetsägaren och VA-avdelningen har fullgjort sina respektive skyldigheter att förhindra källaröversvämning.
Om skadan beror på VA-avdelningens ledningsnät kan du begära ersättning för självrisk och andra kostnader som du inte får ersättning för från försäkringsbolaget. Detta gör du genom en skriftlig begäran till VA-avdelningen.
Hur kan man förebygga översvämning i källaren?
Det går aldrig att skydda sig helt mot översvämning i källaren, men det är möjligt att förebygga för att minimera skadorna.
Dricksvatten
Frusen vattenmätare
En frusen vattenmätare kan bero på att mätaren sitter i ett dåligt uppvärmt utrymme så som i en källare eller i ett garage. Det kan även beror på att vattnet varit stillastående och/eller att man stängt av/sänkt värmen när man ska åka bort.
Vad ska jag göra om min vattenmätare har frusit?
- Se över isoleringen och värma upp utrymmet där mätaren sitter i.
- Använd en hårtork och/eller varma handdukar för att värma upp vattenmätaren i lagom takt. Säkerställ att det upptinade vattnet fångas upp för att undika vattenskador i andra delar av huset.
- OBS! Använd aldrig en öppen låga, så som en gasbrännare eller blåslampor för att tina upp din vattenmätare. Om du inte kan tina rören med hjälp av en hårtork eller varma handdukar bör du kontakta en VVS-firma för att åtgärda problemet.
- Kontakta VA-avdelningen nästkommande vardag för eventuell kontroll eller byte av vattenmätaren.
Vems ansvar?
Falköpings kommun äger, tillhandahåller och installerar vattenmätaren samt ansvarar för mätarbyte i de fastigheter som är anslutna till kommunalt vatten.
Du som fastighetsägare ansvarar för att skydda mätaren mot frost och eventuella åtgärder som behövs för att undvika att mätaren fryser. Om din mätare sitter i ett utrymme där den riskerar att frysa sönder rekommenderar vi dig att ta kontakt med en VVS-firma för att flytta mätplatsen. Om mätaren inte sköts kan du som fastighetsägare bli ersättningsskyldig för att åtgärda eller byta mätaren.
Frusen vattenledning
Frusna ledningar på tomt kan bero på att ledningar ligger för grunt, optimalt ska ledningarna ligga 1,7 meter under marken. Om dina ledningar fryser inne i fastigheten kan det bero på att vattnet varit stillastående och/eller att du stängt av eller sänkt värmen när du åkt bort.
Vad ska du göra om dina ledningar har frusit?
- Se över isoleringen och värm upp utrymmet där synliga ledningar finns.
- Använd en hårtork och/eller varma handdukar till synliga vattenledningar för att värma upp rören i lagom takt. Säkerställ att det upptinade vattnet fångas upp för att undika vattenskador i andra delar av huset.
- Om skadan är så pass stor att rören har spruckit, stäng av huvudkranen så att du minimerar läckaget, kontakta sedan en VVS-firma för att åtgärda problemet.
- OBS! Använd aldrig en öppen låga, så som en gasbrännare eller blåslampor för att tina upp dina ledningar. Rören kan bli så pass överhettade att isoleringen fattar eld. Om du inte kan tina rören med hjälp av en hårtork eller varma handdukar bör du kontakta en rörmokare för att åtgärda problemet.
Vems ansvar?
Falköpings kommun ansvarar för det kommunala ledningsnätet fram till förbindelsepunkten som ligger cirka 0,5 meter utanför tomtgränsen, därefter går ansvaret över till fastighetsägaren.
Risk för vattenläckor
Om dina ledningar har frusit finns det en risk att vattenläckor uppstår när isen smälter. Det beror på frostsprängningar, det vill säga att fryst vatten (is) upptar en större volym än rinnande vatten, vilket kan leda till att ledningarna spricker. Om du upptäcker en vattenläcka innan vattenmätare kontaktar du oss för att stänga ventilen i gatan. Om läckan är efter vattenmätaren kan du använda avstängningsventilerna i fastigheten.
Så undviker du att ledningarna fryser!
- Om du inte har tillgång till värme i utrymmet kan du ha någon form av punktvärme, till exempel kupévärmare riktad mot mätaren och/eller synliga ledningar.
- Låt en kran med en liten mängd vatten, cirka 1 liter/minut rinna för ett ständig rörelse i ledningsnätet. Att låta en kran stå öppen medför en extra kostnad för vattenförbrukningen men blir betydligt lägre än eventuella kostnader för en vattenmätare och/eller en vattenläcka.
- Skotta inte bort snö på tomten där ledningarna ligger eftersom snön hjälper till att värmeisolera.
- Om du har fritidshus är det viktigt att se till att allt inkommande vatten är avstängt och att ledningssystemet är tömt när du lämnar fritidshuset för säsongen.
Inget vatten i kranen
Du som bor i lägenhet ska i första hand kontakta din hyresvärd för att kontrollera om något arbete görs i fastigheten.
Du som bor i hus bör kontrollera om även dina grannar saknar vatten. Om det enbart gäller din fastighet ligger problemet förmodligen inne i fastigheten och då ska du kontakta en VVS-firma. Om även dina grannar saknar vatten ska du kontakta VA kundtjänst.
Telefon: 0515-88 52 70
Mail: kundtjanst.va@falkoping.se
Missfärgat vatten
Om du har problem med missfärgat vatten hjälper det oftast att spola kraftigt i kranar och stor spolning i toaletter. Spola tills vattnet blir klart, skulle det inte klarna inom 5-10 minuter kontaktar du VA-kundtjänst.
Telefon: 0515-88 52 70
Mail: kundtjanst.va@falkoping.se
Att tänka på vid missfärgat vatten
Du bör inte dricka missfärgat vatten
Då kan dricksvattenkvaliten inte garanteras. Om dricksvattnet är otjänligt beror det med största sannolikhet på förhöjda bakteriehalter. Därför rekommenderar vi att du kokar vattnet häftigt i några minuter för att sedan låta det svalna innan det används till dricksvatten. Då dör eventuella bakterier.
Missfärgat vatten går att använda till matlagning
Så länge vattnet kokas upp och bubblar kraftigt går det bra att använda till matlagning, till exempel potatis, ris och pasta.
Vattnet kan missfärga tvätt
Undvik att tvätta vit- och ljus tvätt om vattnet är missfärgat.
Information in other languages
Vad beror missfärgat vatten på?
Gråvitt vatten
Efter ett ledningsarbete kan det bli luft i ledningarna. Detta märker du vanligtvis genom att det ”fräser” ur kranarna och att vattnet innehåller små luftbubblor när det tappas upp. Vattnet blir oftast gråvitt, grumligt eller mjölkigt. Luftbubblorna är helt ofarliga och försvinner efter någon minut.
Grönt vatten
Grönt kallvatten bero oftast på att vattnet har ett för lågt pH-värde och att fastighetens rör är av koppar. Har du däremot grönt varmvatten beror detta troligtvis på att värmeväxlaren i din fjärrvärmecentral läcker. Den gröna färgen kommer från färgämnet pyranin. Pyranin är ofarligt men det är inte lämpligt att dricka eller använda grönt vatten till matlagning. Normalt finns det ingen risk att till exempel tvätt eller att hud färgas men i sällsynta fall kan håret påverkas i samband med permanentning eller färgning.
Om du har grönt vatten och läckage i värmeväxlaren bör du kontakta antingen en VVS-firma eller ditt fjärrvärmeverk för hjälp.
Gul- eller brunaktigt vatten
Det är vanligt att vattnet får en gul- eller brunaktig färg efter ett ledningsarbete och beror på att avlagringar har lossnat från rören. Det missfärgade vattnet är vanligtvis inte något som påverkar hälsan men det kan innehålla förhöjda halter av partiklar, järn, mangan och i sällsynta fall bakterier.
Sinad vattenbrunn
Enskilda vattenbrunnar ligger utanför VA-avdelningens ansvarsområde men vid akut behov av dricksvatten kan du hämta dricksvatten från Falköpings kommuns vattenstation. Kontakta VA-avdelningens kundtjänst för mer information.
Telefon: 0515-88 52 70
Mail: kundtjanst.va@falkoping.se
Om problemet är långvarigt är det lämpligt att ta kontakt med någon entreprenör som arbetar med dricksvatten, t.ex. brunnsborrare eller andra brunnsföretag och diskutera alternativa lösningar. Du kan även kontakta VA-avdelningen om möjligheten att koppla in din fastighet på det kommunala dricksvattennätet.
Telefon: 0515-88 52 02
Mail: anslutning.va@falkoping.se
Du hittar mer information om sinad vattenbrunn på Miljösamverkan Östra Skaraborgs hemsida.
Vattnet luktar eller smakar konstigt
Om vattnet luktar eller smakar konstigt beror detta oftast på att vattnet har varit stillastående, till exempel under en natt eller i ett sommarhus. Se till att spola ur samtliga kranar ordentligt, skulle det inte försvinna vid urspolning så kontaktar du VA kundtjänst.
Telefon: 0515-88 52 70
Mail: kundtjanst.va@falkoping.se
Vattenläcka på privat ledningar
Cirka 0,5 meter utanför tomtgränsen ligger den så kallade förbindelsepunkten och ansvarsgränsen mellan kommunala och privata ledningar.
Vid vattenläcka på den privata servisledningen ansvarar fastighetsägare för att återställa och bekosta lagning av läckan själv. En vattenläcka sker oftast helt utan förvarning och i de flesta fall är de svåra att se och ännu svårare att förhindra. En vattenläcka kan smyga sig på och växa obemärkt under en lång tid.
- Om läckan sker inne i fastighet och efter vattenmätaren börja med att stänga kranarna vid vattenmätaren. Därefter ringer du en VVS-firma som kan hjälpa dig att åtgärda problemet.
- Om läckan sker på tomt och innan vattenmätaren ska du kontakta oss på VA kundtjänst så vi kan komma och stänga ventilen i gatan. Därefter ringer du en VVS-firma som kan hjälpa dig att åtgärda problemet.
Var uppmärksam på följande
- Dåligt tryck i ledningarna indikerar på att det kan vara en läcka.
- Kontrollera mätarställningen på din vattenmätare. En bra påminnelse är när din VA-faktura kommer. Jämför värde på mätaren och den preliminära förbrukningen på fakturan. På så sätt kan du upptäcka eventuella läckage så som otäta kranar och rinnande toalettstolar i tid.
- Om vattenläckan uppstår före vattenmätare kommer ingen förbrukning att öka så ta även för vana att inte bara läsa av mätaren utan också att lyssna på den. Om det susar vid mätaren, trots att alla kranar i huset är stängda, så läcker troligtvis ledningen.
- En normal förbrukning av vatten i en familj (2 vuxna och 2 barn) är cirka 150 kubikmeter per år.
Små droppar kan bli stora pengar
En vattenläcka beror oftast på att ett rör går sönder men det finns även andra läckage som man inte tänker på. Det kan vara otätade kranar, en rinnande toalett eller ett läckage från diskmaskinen. Dessa gör stor skada och kan i slutändan kosta mycket om dem inte repareras under en lång tid.
Läckage vid ett vattentryck i VA-nätet vid cirka 5 bar
Läckans diameter i millimeter | Motsvarande tappning | Liter/ sek | Liter/ min | Kbm/ dygn | Kbm/ år |
---|---|---|---|---|---|
Ø 0,3 mm | Tät droppning | 0,001 | 0,06 | 0,086 | 32 |
Ø 0,9 mm | Tunn stråle | 0,01 | 0,06 | 0,86 | 315 |
Ø 2,7 mm | Öppen kran | 0,1 | 6 | 8,6 | 3 150 |
Ø 8,7 mm | Badkars-tappning | 1 | 60 | 86 | 31 500 |
Ø 27,5 mm | Spolning ur brandpost | 10 | 600 | 860 | 315 000 |
Vattenläcka på kommunala ledningar
När det sker en vattenläcka på det kommunala dricksvattennätet uppmärksammas den antingen av vår egna personal eller av allmänheten. Oavsett vem som upptäcker den sätts berörd personal in så snabbt som möjligt för att reparera läckan.
Om du upptäcker eller misstänker en vattenläcka är det viktigt att du anmäler detta till oss på VA-avdelningen alternativt jouren om kundtjänst är stängd.
Kundtjänst
Telefonnummer: 0515-88 52 70
E-postadress: kundtjanst.va@falkoping.se
Telefontider
Måndag till torsdag, 07.00-16.00
Lunchstängt, 12.00-13.00
Jour/beredskap
Telefonnummer: 0515-88 58 80
Telefontider
Måndag till torsdag, 16.00–07.00
Fredag till söndag, dygnet runt
Kontakt
- VA kundtjänst
- 0515-88 52 70
- kundtjanst.va@falkoping.se
- Journummer efter kontorstid
- 0515-88 58 80