- Startsida
- Omsorg & hjälp
- Ekonomisk hjälp och stöd
- Ekonomiskt bistånd
Ekonomiskt bistånd
Har du hamnat i ekonomiska problem och provat alla andra möjligheter för att själv lösa situationen? Då kan du ansöka om ekonomiskt bistånd till din försörjning (försörjningsstöd) för att klara viktiga utgifter som mat och hyra.
Om det är första gången du ansöker om ekonomiskt bistånd eller om det har gått mer än sex månader sedan du senast gjorde en ansökan är du välkommen att kontakta oss på Stöd och försörjning.
Vad är ekonomiskt bistånd?
Ekonomiskt bistånd är ett ekonomiskt bidrag som utreds och betalas ut av kommunens socialtjänst. Socialtjänsten bedömer och beslutar om du har rätt att få bistånd och hur mycket du i så fall kan få. Socialtjänsten tittar på ditt behov och omständigheter som gäller för dig. En förutsättning för att få bidrag är att du inte kan klara av din ekonomiska situation själv, trots att du har försökt.
Information och tidsbokning
Du är välkommen att ställa frågor eller beställa tid hos handläggare via receptionen för stöd och försörjning. Alla uppgifter som framkommer i samband med handläggningen av din ansökan om ekonomiskt bistånd omfattas av sekretess. Det innebär att vi inte får prata med någon om din situation utan ditt samtycke.
Hur stort är bidraget?
Ekonomiskt bistånd som du får från kommunen ska ge dig en skälig levnadsnivå. Regeringen beslutar varje år om nivån på riksnormen (kostnader som är ungefär lika för alla i Sverige och som ska täcka våra mest grundläggande behov). Normen bestäms även av familjens storlek och barnens ålder, samt av om du är ensamstående eller sammanboende. Möjligheten att få ekonomiskt bistånd påverkas av hela hushållets inkomster och tillgångar. I första hand ska du använda alla dina egna inkomster, andra bidrag och ekonomiska tillgångar till din försörjning.
Arbete och försörjning
För att ha rätt till bistånd krävs att man gör allt vad man kan för att bidra till sin egen försörjning. Det betyder att du som kan arbeta men inte har arbete ska vara inskriven på Arbetsförmedlingen och söka arbete aktivt. Du som inte kan arbeta på grund av sjukdom ska vara sjukskriven av läkare och ha kontakt med vården.
Du har alltid ansvar för din situation och vi kan finnas med för att stötta dig. Målet är att du så snabbt som möjligt ska få en egen försörjning. För att nå det målet kommer du och din handläggare att göra upp en individuell planering för hur du ska kunna komma närmare en egen försörjning.
Handläggningen
Första kontakten
När du kontaktar socialtjänsten första gången får du prata med en socialsekreterare i Mottagningsgruppen. Du kan ställa frågor och få information om vad som gäller för att du ska ha rätt till bistånd. Vill du göra en ansökan så skickas ansökningsblanketter hem till dig tillsammans med en mötestid. Till första mötet vill vi att du:
- Läser igenom och fyller i ansökningsblanketterna
- Tar med dig de uppgifter vi behöver för att göra en utredning (framgår i rutan på ansökningsblankettens framsida)
Din handläggare kan vid ditt besök begära att du ska lämna fler uppgifter. Det beror på vilken situation du är i.
Besöket hos socialtjänsten, ansökan
Vid besöket går vi igenom din ekonomi och din ansökan. Vi pratar särskilt om din situation vad gäller arbetssökande och hur vi kan arbeta gemensamt framåt för att hitta en varaktig inkomst. Är ni två vuxna i hushållet ska ni komma båda till besöket.
Beslut och utbetalning
Efter besöket utreder socialsekreteraren din ansökan så fort som möjligt. Beslut meddelas via brev eller samtal.
När du beviljas ekonomiskt bistånd kommer en utbetalning att göras till ditt bankkonto inom fem dagar efter att beslutet fattades.
Överklagande
Om utredningen visar att du inte har rätt till ekonomiskt bistånd avslås din ansökan. Beslutet meddelas då alltid skriftligt. Du har rätt att överklaga beslutet. Information om hur du överklagar skickas hem till dig tillsammans med beslutet. Behöver du hjälp med att överklaga, kan du få hjälp av socialtjänsten. Kontakta i så fall din handläggare.
Ny e-tjänst: VIVA medborgare
För dig som vill ansöka igen
Har du tidigare ansökt om försörjningsstöd och vill skicka in en ny ansökan?
Då ska du nu använda vår e-tjänst VIVA medborgare.
Med e-tjänsten ansöker du om ekonomiskt bistånd eller andra kostnader. Du skickar in din ansökan digitalt, direkt via E-tjänsten.
Första gången du ansöker?
Om det är första gången du ansöker om ekonomiskt bistånd i Falköping, kan du inte använda e-tjänsten ännu. Kontakta istället stöd och försörjning på 0515-88 73 00.
E-ansökan VIVA medborgare
När kan jag ansöka?
- Du kan skicka in din ansökan från den 15:e varje månad.
- Utbetalning sker den 27:e varje månad, om din ansökan är komplett.
Vad händer när jag ansöker?
- Du behöver inte skicka in några underlag när du ansöker.
- Efteråt kan du bli utvald för en kontroll. Då måste du skicka in underlag som visar att det du ansökt om stämmer.
Under den första tiden med VIVA medborgare kommer fler kontroller att göras. Det betyder att du kan bli utvald för kontroll oftare än vanligt.
Viktigt att veta
- Fyll i rätt uppgifter när du ansöker.
Till exempel: Rätt belopp från dina räkningar och inkomster du ansöker om. - Om du lämnar fel uppgifter kan du bli tvungen att betala tillbaka pengarna. Det kan också leda till en utredning om fusk eller bidragsbrott.
Vad kan du göra mer i VIVA medborgare?
Du kan logga in i VIVA medborgare när som helst för att:
- Se din ansökan
- Göra en ny ansökan om extra kostnader
Observera att du bara kan lämna in en ny månadsansökan efter den 15:e varje månad.
Om du inte kan använda e-tjänsten
Har du inte bank-id eller har skyddade personuppgifter?
Kontakta din socialsekreterare.
E-tjänster
Relaterat innehåll
- Broschyr om Ekonomiskt bistånd
Pdf, 1.9 MB.
- Arbetssökarlista
Pdf, 202.6 kB.
- Riksnormen för försörjningsstöd - Socialstyrelsen
Länk till annan webbplats.
- Arbetsförmedlingen
Länk till annan webbplats.
- Försäkringskassan
Länk till annan webbplats.
- Pensionsmyndigheten
Länk till annan webbplats.
- Socialstyrelsen
Länk till annan webbplats.
Kontakt
- Receptionen för stöd och försörjning
- har öppet måndag – torsdag klockan 9.00–12.00, 13.00-15.00, fredagar 9.00–12.00
- Telefonväxeln har öppet måndag – torsdag klockan 7.30-12.00, 13.00-16.15, fredagar 7.30-12.00
- Handläggare har telefontid måndag – torsdag klockan 8.30-9.30
- Telefonnummer 0515-88 73 00
- E-post sof@falkoping.se
- Besöksadress: Dotorpsgatan 15 D