25 januari 2024
Bygga & bo

Mål i sikte för Odenrinken

Under tisdagskvällen den 23 januari bjöd representanter från Falköpings kommun och entreprenören Allt i bygge in styrelsen från IFK hockey för en rundvandring i Odenrinken.
Torbjörn Lindgren, verksamhetschef för Bad & Fritid var nöjd med kvällen och att få visa upp ishallen och ge en nulägesstatus för föreningens styrelse.

Betongplatta till höger om isen där det förbereds för att byggas en ny läktare

Här kommer en ny läktare att byggas. Betongplattan är gjuten och nu väntar bygge av den nya läktaren. Under läktaren kommer det finnas plats för förråd.

Stämningen var förväntansfull bland de inbjudna gästerna. Kommentarerna som hördes inne i hallen och i omklädningsrummen under rundvandringen var positiva. Klimatet inne i hallen betydligt bättre än tidigare. Den ljusa fasaden bidrar till en känsla av att korridorer och omklädningsrum är större än innan. Flera representanter från föreningarna berättade hur de nu ser fram emot att flytta tillbaka verksamheten till Odenrinken.

Uppdatering kring ombyggnationen

Arbetet med ombyggnationen startade för 10 månader sedan. Det stora arbetet med att förstärka stålkonstruktionen blev klar strax före jul, ett arbetet som då pågått i drygt åtta månader. De senaste månaderna har entreprenören arbetat med att byta fasad och tak. Snö och kyla har försenat arbetet med att isolera och färdigställa yttertaket.

Just nu ligger vi cirka två veckor efter tidsplanen, säger byggprojektledare Krister Lundberg från Falköpings kommun. Vädret har inte varit gynnsamt de senaste månaderna.

Invändigt har det hänt mycket. Om du kommer ihåg de furuklädda väggarna så är de nu målade i vitt. Alla besökare möts av en ny entré som är ljus och mer välkomnande. Omklädningsrum, duschrum och toaletter får nu en uppfräschning. Ovanför isen brandskyddsmålas alla stålkonstruktioner. Därefter kan installation av belysning, brandskydd och ventilation påbörjas.

Snart dags för solceller

På den södra delen av taket återstår ännu lite arbete med isolering. Därefter ska fästen till solcellerna sättas upp innan taket kläs med sitt ytskikt. Därefter väntar installation av en solcellsanläggning. 600 solcellspaneler på drygt 1 100 kvadratmeter ska sättas upp. Solcellsanläggningen beräknas kunna producera 225 000 kilowattimmar per år.

Det kommer bli fantastiskt bra och vi ser fram emot att inviga en nyrenoverad ishall till issäsongen 24/25, säger Torbjörn Lindgren.