12 december 2023
Förskola, skola och utbildning

Brev från Harry

Harry Andersson går i årskurs 6 på Odensbergsskolan och är ordförande i elevrådet. Odensbergs nya skola invigdes under våren 2022 och efter sommarlovet 2023 kom eleverna tillbaka till en alldeles ny skolgård. Eleverna tycker om sin nya skola och Harry författade ett brev till byggarna och Falköpings kommun.

Harry Andersson Odensberg 23-12-12

Harry Andersson, Ordförande i elevrådet på Odensbergsskolan 23-12-12

Harry berättar att det är ganska spännande att vara ordförande i elevrådet. Vi är de första att ta del av information och beslut, när den ges. Harry förklarar att det är ett ganska stort ansvar att de sen också ska informera tydligt och korrekt, så att alla elever förstår.

Det känns häftigt att få vara den första personen som får ta del av information och beslut.

Uppdraget i elevrådet kan också vara utmanande. Önskelistor från elever förekommer ganska ofta men kan vara svåra att genomföra eftersom många utav de sakerna kostar mycket pengar. Harry berättar att eleverna hade, under flera år, en ny basketkorg på agendan. Den var liksom the big deal i säkert fem år men det handlar egentligen om att det kostar för mycket att sätta upp den. Då kunde de istället informera eleverna om det och ta bort basketkorgen från agendan. Odensbergsskolans elevråd har bland annat arbetat med regler vid gungorna och ett system vid bollplanket så att de yngre eleverna har en egen tid och inte råkar vara i vägen för de äldre elevernas bollkast och lekar. Harry konstaterar att det är viktigt att inte låsa fast sig vid en sak. Det är bättre att man tar reda på fakta för att kunna gå vidare. Eller avsluta något för att kunna prioritera andra saker.

Mitt tips till alla elevråd är att ta upp positiva saker för att lättare få igenom det svåra eller negativa men även att fokusera på det som är enklast att påverka.

Harry på sittpuffarna i ett utav skolans torg.

Det finns ju många saker eleverna skulle vilja förbättra men det är också viktigt att tala om det positiva. Det som alla lärare, rektorer och byggare gör bra, avslutar Harry som skrev ett brev till alla inblandade i bygget av den nya Odensbergsskolan.

Här nedan kan du läsa Harrys brev.

Tack!

Hej … och tack för en fantastisk ny skola, skolgården är helt otrolig och inbjuder verkligen en rolig upplevelse för alla.

Skolbyggnaden är också uppskattad av oss elever eftersom den erbjuder en plats för varje elev att få sitt arbete gjort på sitt sätt. Torgen är en succé bland eleverna eftersom att de är så inbjudande och det reser arbetsmoralen. Biblioteket är också mycket uppskattat eftersom det ger oss en fristad att ha det lugnt i.

Tack också för den nyrenoverade matsalen och gympasalen. Personligen tycker jag (och förmodligen mina kamrater också) att dessa är helt fantastiska. Matsalen har så mycket i sig som gör den till något extra! Olika taknivåer, material och detaljer som köksön i mitten samt fönstren över platsen vi tar våra tallrikar skapar en mysig atmosfär som vi älskar. Avslutningsvis är gympasalen och omklädningsrummen en stor uppgradering! Saker som duschar med draperier och trä väggarna i själva salen reser kvaliteten på gympasalen högt över tidigare.

Så tack för en helt ny skolupplevelse för alla oss elever.

Från Harry Andersson, ordförande i elevrådet

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

...och TACK till dig Harry, som skrev ett så fint brev.

En bra skola för varje elev önskar Barn- och utbildningsförvaltningen.