9 november 2023

Eldsjälar från Falköping på middag hos landshövdingen

Marie-Louise Thor och Samuel Berg från Falköpings kommun blev i veckan uppmärksammade för sitt engagemang genom att bli inbjudna på länsmiddag på residenset i Mariestad, där de fick ta emot diplom för sina insatser.

Gruppbild med Dan Hovskär, Katrin Hovskär, Marie-Louise Thor, Dan Thor, Samuel Berg, Natalie Berg och landshövding Sten Tolgfors.

Från vänster kommunfullmäktiges ordförande i Falköping Dan Hovskär, Katrin Hovskär, Marie-Louise Thor, Dan Thor, Samuel Berg, Natalie Berg och landshövding Sten Tolgfors.

"Det är så roligt att kunna lyfta fram Marie-Louise och Samuels betydelsefulla insatser som på olika sätt förgyller vardagen för sin medmänniskor, säger Dan Hovskär, ordförande i Kommunfullmäktige i Falköping. De är riktiga eldsjälar!"

Marie-Louise och Samuel var två av totalt 26 eldsjälar som uppmärksammades av Västra Götalands län och som blev inbjudna till landshövdingen Sten Tolgfors.

Motivering

Marie-Louise Thor gör det där lilla extra för sin hembygd. Hon är navet i Floby samhällsföring som driver på för utveckling för invånare, föreningar och näringsliv. Marie-Louise fixar bland annat pubkvällar och läxhjälp. Hon verkar även för att det ska byggas nya lägenheter och etableras nya företag. Hon är en eldsjäl helt enkelt.

Samuel Berg binner för att hjälpa andra. Han har varit volontär i Svenska kyrkan och jobbar med människor som lever i en utsatt livssituation genom Hela Människan - RIA i Falköping. Tillsammans med sin fru Natalie Berg driver Samuel gårdsverksamheten GårdsRo. De erbjuder motiverande sysselsättning på gården där aktiviteterna utgår från arbete med djur, natur och trädgård. Samuel och Natalie vill nå dem som står utanför arbetsmarknaden och som har svårt att hitta ett sammanhang.