22 augusti 2023

Det är en sorgens dag i Falköpings kommun

I gårdagens trafikolycka mellan Skara och Falköping omkom fem vuxna män, varav två var vårdnadshavare till barn som går i skolan i Falköpings kommun.

Svenska flaggan på halv stång framför Stadshuset i Falköping.

- Det är en fruktansvärd tragedi som har inträffat, säger kommunstyrelsens ordförande Adam Johansson (M). Det är en sorgens dag i Falköpings kommun. Våra tankar går närmast till männens familjer, släkt och vänner.

Kommunala krisstödet står i beredskap sedan igår kväll. På skolorna ges stöd av befintlig personal.

- På berörda skolor ger personalen direkt eller indirekt stöd till de barn som på något sätt påverkas av händelsen, säger skolchef Karina Bronell. Det uppstår många tankar och behov av att prata när en svår händelse som denna inträffar och det är viktigt att barnen får det stöd de behöver.

Kommunen har också en dialog med Somaliska föreningen och Islamiska föreningen. Svenska kyrkan i Falköping håller Sankt Olofs kyrka öppen för ljuständning och eftertanke.

Med anledning av händelsen flaggar Falköpings kommun på halv stång idag vid stadshuset, på utsiktstornet på Mösseberg och i Plantis-parken.