100% Ren Hårdträning – Initiativ mot dopning

100% Ren Hårdträning är ett program för att stoppa användningen av anabola steroider och andra dopningsmedel på träningsanläggningar. Målet är att arbeta förebyggande genom utbildning, tydliga regler och samarbete med andra, samt regelbunden kontroll av verksamheten.

Falköpings kommun arbetar sedan 2020 för att minska användning och tillgång till dopningsmedel på träningsanläggningar. Under 2023 har kommunen startat ett ambassadörprogram som syftar till att positivt påverka unga. Genom förebilder vill man visa att det går att träna effektivt och leva hälsosamt utan dopning och tvivelaktiga kosttillskott.

Alfred och Fanny

Under 2023 har två fantastiska idrottare varit ansiktet utåt för ambassadörprogrammet, Alfred Walthersson från Floby VK och Fanny Köhler från Falköpings AIK friidrott/tyngdlyftning. De valdes noggrannt ut av en arbetsgrupp bestående av personer från kommunen, Falköpings tidning, Polisen och RF/Sisu.

Nu söker vi nya ambassadörer!

Är du mellan 15 och 25 år och bor i Falköpings kommun? Har du en stark vilja att vara en förebild för andra unga och en tydlig ställning mot droger och dopning? Då är du den perfekta kandidaten för vårt ambassadörprogram i 100% Ren Hårdträning!

Du kanske är tränare eller anhörig till någon som passar in på beskrivningen ovan? Du kan givetvis även nominera andra till ambassadörsprogrammet!

Som ambassadör i detta unika program får du en möjlighet att göra en verklig skillnad. Ditt uppdrag kommer att inkludera:

• Deltagande i en kostnadsfri, kort utbildning för att förbereda dig för din roll.
  • Engagemang i olika aktiviteter, som att närvara vid cuper, tävlingar och nationaldagsfiranden.
  • Spela en central roll i våra kampanjer genom att delta i foto- och filmprojekt riktade mot dopning.
  • Beräknad insats på runt 20 timmar under året, med ersättning i form av traktamente.

Programmet sträcker sig över ett år, och du får chansen att växa både personligen och bidra till en sundare och starkare gemenskap. Ansökningsprocessen är enkel. Skicka en kort motivering till varför du vill vara ambassadör, tillsammans med dina kontaktuppgifter, till Per-Erik.Kallstrom@falkoping.se.

Starten för 2024 års ambassadörsprogram är 1 mars. Ta chansen att stå upp för en ren och hälsosam idrottsmiljö – vi ser fram emot din ansökan!