Hantering av personuppgifter

All behandling av personuppgifter sker enligt gällande lagstiftning. Det innebär bland annat att vi skyddar dina personuppgifter med nödvändiga åtgärder och att du alltid har rätt att kontakta oss för att få reda på vilka personuppgifter som vi behandlar kring dig.

Huvudman för Samhällsskydd Mellersta Skaraborg är Falköpings Kommun. I texterna nedan står därför Falköpings Kommun som avsändare, då Falköpings Kommun förvaltar den här webbplatsen och hanterar de personuppgifter som är kopplade till den här webbplatsen.

Vad är en personuppgift och vad innebär behandling?

En personuppgift är information som kan kopplas till dig, exempelvis ditt namn, adress, personnummer eller en bild där du syns. Behandling av personuppgifter betyder allt vi gör med dessa uppgifter, som att samla in, lagra, använda eller dela dem. Till exempel när vi skriver utredningar, handlägger ärenden, skriver e-post eller när vi skapar och lagrar dokument med personuppgifter.

Varför behöver vi dina personuppgifter?

Falköpings kommun kan behöva dina personuppgifter för att hantera olika ärenden som rör dig, exempelvis ansökan om förskoleplats, bygglov eller stöd inom äldreomsorgen. Ibland får vi även uppgifter från andra myndigheter eller organisationer, till exempel föreningar som ansöker om bidrag.

Vem får se dina personuppgifter?

Endast de anställda i kommunen som behöver dina uppgifter för att utföra sitt arbete har tillgång till dem. Varje nämnd och styrelse inom kommunen ansvarar för att uppgifterna hanteras på rätt sätt.

Vad ger oss rätt att hantera dina personuppgifter?

Vi hanterar dina uppgifter utifrån lagliga grunder, exempelvis:

  • Samtycke: Du har gett oss tillåtelse att använda dina uppgifter.
  • Avtal: Vi behöver dina uppgifter för att fullfölja ett avtal med dig.
  • Lagkrav: Lagen kräver att vi behandlar vissa uppgifter.
  • Skydd av någons liv eller hälsa.
  • Uppgifter av allmänt intresse eller myndighetsutövning.
  • Intresseavvägning: Om vårt behov att behandla uppgifter väger tyngre än ditt intresse av att de inte behandlas.

Ofta baseras vår behandling på att vi utför uppgifter av allmänt intresse eller myndighetsutövning. Det förekommer också att vi hanterar personuppgifter för att fullgöra våra skyldigheter enligt ett avtal med dig. När vi använder bilder inhämtar vi ditt samtycke. Vi får med andra ord inte behandla dina personuppgifter utan en väl motiverad anledning till det.

Vilka rättigheter har du?

Du har rätt att:

  • Få information om vilka uppgifter vi har om dig och hur de används.
  • Begära rättelse om några uppgifter är felaktiga.
  • Begära radering av dina uppgifter i vissa fall.
  • Begära begränsning av hur vi använder dina uppgifter.
  • Invända mot behandling av dina uppgifter i vissa fall.
  • Få ut dina uppgifter i ett format som kan flyttas till en annan tjänst (dataportabilitet).
  • klaga på kommunens behandling av dina personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten (imy.se)

Vad betyder orden?

  • Personuppgift: Information som kan kopplas till en levande person.
  • Behandling: Allt vi gör med personuppgifter, exempelvis samla in, lagra eller dela dem.
  • Personuppgiftsansvarig: Den som bestämmer hur och varför personuppgifter behandlas. Varje nämnd i kommunen är personuppgiftsansvarig.
  • Dataskyddsombud: En person som ser till att kommunen följer reglerna för dataskydd och personuppgifter.
  • Samtycke: När du ger ditt godkännande till att dina uppgifter används.
  • Intresseavvägning: När kommunen väger sitt behov av att använda dina uppgifter mot ditt intresse av att de inte används.
  • Dataportabilitet: Möjligheten att få ut sina uppgifter i ett format som kan flyttas till en annan tjänst.

Om du har frågor eller vill veta mer om hur vi hanterar dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss.

Hjälpte informationen på sidan dig?