- Startsida
- Omsorg & hjälp
- Äldreomsorg
- Ansök om stöd och insatser
Ansök om stöd och insatser
Behöver du hjälp och stöd i hemmet, äldreboende eller behöver du förändra den hjälp du redan har idag?
Ansök om stöd och insatser
För att ansöka om stöd och insatser, eller för att ändra den hjälp du redan har, kontaktar du kommunens biståndshandläggare. Detta gör du via kommunens reception på telefon 0515-88 50 00. Receptionen är öppen måndag-fredag, klockan 7.30-16.30.
När får jag beslut på min ansökan?
Kommunen är enligt lag skyldig att handlägga ditt ärende skyndsamt. Handläggningstiden beror på flera faktorer, såsom:
- Hur omfattande dina behov är
- Vilken typ av hjälp du behöver i hemmet
- Om du ansöker om särskilt boende
Handläggningstiden för ärenden enligt socialtjänstlagen (SoL) varierar vanligtvis mellan 1–5 veckor, förutsatt att alla nödvändiga underlag har lämnats in.
- Enkla ärenden, som trygghetslarm, kan behandlas inom några dagar.
- Mer omfattande ärenden, som hjälp i hemmet eller särskilt boende, kan ta längre tid.
Om du vill överklaga ett beslut
Om du inte får det du har ansökt om, har du rätt att överklaga beslutet. Fråga din handläggare på biståndsenheten om information om hur du går tillväga.
Här kan du läsa mer om hur du går tillväga.
Tyck till om vård och omsorg
Vi vill ständigt förbättra vår verksamhet och tar därför tacksamt emot dina synpunkter.
Om du själv får vård och omsorg, eller om du har en närstående som får det, är din åsikt viktig för oss. Vi vill gärna veta vad du tycker om den vård och omsorg vi erbjuder.
Du kan lämna synpunkter anonymt, men om du uppger ditt namn har vi möjlighet att ge dig återkoppling.
Du kan:
- Prata direkt med personalen eller ansvarig chef
- Använda vår e-tjänst för synpunktshantering
Avgift
Din avgift beror på både din inkomst och den mängd hjälp du får.