Leverantörsfakturor

Information till dig som skickar fakturor till Falköpings kommun.

Från och med 1 april 2019 är det lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura. Det gör hanteringen av leverantörsfakturor effektivare, snabbare och säkrare. Vi tar även emot vanliga pappersfakturor, men inte fakturor via e-post. En elektronisk faktura innebär att fakturan ska vara utfärdad enligt formatet SVElänk till annan webbplats.

Falköpings kommun använder InExchange Factorum AB för förmedlingen av e-fakturor

Kontakta InExchange på telefon 0500-44 63 60 för att få de uppgifter du behöver för att komma igång. Det finns också en tjänst där du kostnadsfritt kan registrera fakturor manuellt. Kom igång med InExchange Web.länk till annan webbplats

Via InExchange kan du kontrollera om det krävs något speciellt när du ska skicka e-faktura till en ny mottagare.länk till annan webbplats

Via InExchange kan du både skicka och ta emot elektroniska dokument enligt PEPPOL:s krav.länk till annan webbplats PEPPOL ett regelverk för format och överföring av elektroniska affärsdokument inom och över EU:s gränser.

Om du redan har en tjänst för att skicka e-fakturor ska du kontakta din befintliga operatör om du behöver hjälp.

Koder och organisationsnummer

Falköpings kommuns GLN-kod: 7362120001743
PEPPOL-ID: 0007:2120001744
Organisationsnummer: 212000-1744

Referenskod

Du måste alltid ange ett referensnummer/-kod på fakturan. Det består av YY+siffor. Referensen lämnas av den kommunanställda vid beställningstillfället.

  • I fältet referenskod får det inte vara några mellanslag, semikolon eller dylikt och fältet får endast innehålla koden.
  • I fältet referensnamn ska du ange namnet på den som står för beställningen.

Om du fyller i fel så kommer e-fakturan bli avvisad till leverantör. Och fakturan kommer då inte in i kommunens ekonomisystem för att kunna attesteras och sedan betalas.