Så får du information vid en kris

Vid en större samhällskris är det viktigt att du som invånare håller dig uppdaterad via betrodda källor och att du har kunskap om var du kan vända dig för att få hjälp. Här hittar du information om vilka kanaler Falköpings kommun använder vid en kris.

Kommunens kommunikationskanaler vid en kris

www.falkoping.se

Vår webbplats (www.falkoping.se) är den främsta informationskanalen vid en kris som berör kommunen. Krisinformation publiceras löpande på den här sidan www.falkoping.se/kris och visas även på webbplatsens startsida.

Reservwebb Länk till annan webbplats.

Ifall vår ordinarie webbplats inte fungerar har vi en reservwebb som vi aktiverar. Du hittar reservwebben på reserv.falkoping.se Länk till annan webbplats..

Falköpings kommun på Facebook Länk till annan webbplats.

Via Facebook når vi en stor målgrupp och med din hjälp kan vi nå ännu fler, tack vare att många delar våra inlägg i sina flöden. All information som publiceras på Facebook vid en kris kommer också publiceras på vår webbplats.

SMS-tjänst

Vi kan vid en större samhällskris skicka ut sms till dig. Genom att du registrerar dig för tjänsten kopplar du ditt mobilnummer till en eller flera adresser. Vid en vattenläcka skickar vi sms till de adresser som är drabbade. Registrera dig för sms-tjänsten

E-post och telefon

Vill du komma i kontakt med kommunen, kan du nå oss via e-post och telefon.
E-post: kommunen@falkoping.se
Telefonnummer: 0515-88 50 00

Upplysningscentral

Vid en lokal samhällskris öppnar Falköpings kommun vid behov upp en upplysningscentral dit du kan ringa för att få eller lämna information om krisen. När upplysningscentralen aktiveras meddelar vi det genom de kanaler som finns tillgängliga (till exempel Facebook, falkoping.se, Sveriges Radio P4 Skaraborg)
Telefonnummer: 0515-88 70 00

Informationspunkter

En informationspunkt är en fysisk plats dit du kan ta dig för att få information vid en större samhällskris. Det kan till exempel gälla vid längre el- och internetstörningar, större händelser som påverkar många och där ordinarie kanaler för information inte räcker till. När en informationspunkt aktiveras meddelar vi det genom de kanaler som finns tillgängliga (till exempel Facebook, falkoping.se, Sveriges Radio P4 Skaraborg) och alltid genom att flaggor sätts upp utanför de aktuella informationspunkterna.

Karta med utpekade informationspunkter Länk till annan webbplats.

Informationspunkter i Falköpings kommun, en rad per informationspunkt med adress och specifik information.

Lokal

Adress

Övrig information

Biblioteket

Sankt Sigfridsgatan 11, Falköping


Odenhallen

Odengatan 43, Falköping


Räddningstjänsten

Midfalegatan 4, Falköping


Lärcenter

Nils Ericsonsgatan 5, Falköping


Kinnarpsskolan

Tångavägen 7, Kinnarp


Flobyskolan

Kungsgatan 32, Floby


Vartoftaskolan

Skolgatan 9, Vartofta


Gudhemsskolan

Klostervägen 24


Gustaf Dalénskolan

Brunnhemsvägen 24, Stenstorp

 

Andra kommunikationskanaler

Förutom via våra egna kanaler kan vi ta hjälp av andra myndigheter och medier för att nå ut med information under en kris.

Sveriges Radio P4

Sveriges Radio P4 är Sveriges beredskapskanal. P4 förser allmänheten med viktig information vid större samhällsstörningar, till exempel oväder eller olyckor.

Falköpings kommun tillhör Sveriges Radio P4 Skaraborgs sändningsområde som har frekvens 100,3 MHz.

VMA - viktigt meddelande till allmänheten

VMA är en varningssignal för allmänheten. Varningssignalen hörs i sju sekunder, sedan följer 14 sekunders tystnad. Därefter låter den igen. När faran är över hörs en längre signal på 30 sekunder.

När larmet hörs ska du

  • Gå inomhus
  • Stänga dörrar, fönster, ventiler och fläktar
  • Lyssna på radio eller se på TV (Sveriges Radio P4, SVT eller TV4)
  • Titta på krisinformation.se Länk till annan webbplats. eller falkoping.se om du har tillgång till internet
  • Gå inte ut förrän du hör signalen "Faran är över"

Larmet testas första helgfria måndagen i mars, juni, september och december, klockan 15.00. Information ges sedan i radio, även vid prov.

Krisinformation.se

krisinformation.se Länk till annan webbplats. förmedlas samhällets samlade krisinformation. All information som publiceras på sajten är bekräftad information från myndigheter och andra ansvariga aktörer.

Lilla krisinfo (för barn och ungdomar)

lilla.krisinformation.se Länk till annan webbplats. finns information skriven för barn och unga. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) tillsammans med krisinformation.se står bakom webbplatsen.

Informationsnumret 113 13

113 13 är Sveriges nationella informationsnummer som du kan ringa om du vill få information vid allvarliga olyckor och kriser i samhället. All information som lämnas på 113 13 är verifierad information, det vill säga den är avstämd med till exempel kommunen där händelsen har ägt rum. Det kan till exempel handla om en större storm, en influensaepidemi eller en översvämning.

Till 113 13 kan du även lämna information om en händelse som du tror kan vara bra för myndigheterna att känna till.

Telefonnummer: 113 13
Hemsida: www.11313.se Länk till annan webbplats.

Var noga med vilken information du tar del av

Det finns alltid en risk att osanna rykten sprids och därför är det viktigt att du hämtar din information från källor du kan lita på. Var kritisk till rykten och påståenden som inte har bekräftats av myndigheter.

Felaktiga uppgifter som sprids genom ryktesspridning kan få stora konsekvenser. Vid kriser gäller det att vara extra vaksam. Håll dig till kanalerna vi har listat på den här sidan, ta del av den information som ges och lita inte på ryktesspridning.

Hjälpte informationen på sidan dig?