Kommunens beredskap inför en kris

Vi arbetar hela tiden för att öka vår beredskap att kunna hantera en kris. Arbetet sker både för att minimera risker och för att ha beredskap att hantera en kris när den inträffar.

Kommunens alla förvaltningar och bolag arbetar löpande med sin plan för att kunna fortsätta sin verksamhet även vid en allvarlig händelse. Det är en plan som beskriver hur verksamheterna ska bedrivas på en lägstanivå även under en kris. En kris ska hanteras av den förvaltning eller det bolag som drabbats, så långt som det är möjligt. Vid mycket allvarliga händelser kan vi aktivera vår krisledningsnämnd. Krisledningsnämnden består av kommunpolitiker och beslutar om hur resurser ska fördelas. Det finns även en krisledningsgrupp bestående av chefer inom kommunen som leder arbetet med att hantera krisen.

Risk- och sårbarhetsanalys

Vart fjärde år analyserar vi vilka typer av kriser som kan inträffa och hur de kan påverka våra verksamheter. Resultatet sammanställs i en så kallad risk- och sårbarhetsanalys (RSA).

Hjälpte informationen på sidan dig?

Sidans innehåll