Sammanfattning av barn- och utbildningsnämndens sammanträde den 21 oktober 2025
Vid barn- och utbildningsnämndens sammanträde behandlades bland annat planering inför kommande verksamhetsår och en genomgång av skolresultaten i grund- och gymnasieskolan. Nämnden fick en omfattande redovisning av elevernas kunskapsnivåer, samtidigt som arbetet med nästa verksamhetsplan för 2026–2028 presenterades. Fokus låg på uppföljning, långsiktig kvalitet i skolorna och förberedelser inför beslut om framtida mål och strategier.

Planering för framtiden och genomgång av skolresultat
Barn- och utbildningsnämnden fortsatte arbetet med planeringen inför kommande verksamhetsår och fick en omfattande redovisning av elevernas kunskapsresultat i både grundskolan och gymnasieskolan. Fokus låg på uppföljning och långsiktig utveckling av skolans kvalitet.
Planeringsarbete inför verksamhetsplan 2026–2028
Förvaltningen redovisade hur arbetet med nästa verksamhetsplan går framåt. Delrapporten för oktober visar att processen omfattar både verksamhetsmässiga och ekonomiska mål, och att dialoger med verksamheterna pågår. Syftet är att skapa en hållbar plan för barn- och utbildningsområdet de kommande åren. Processen pågår under september, oktober och novembernämnden. Målsättningen är att nämnden ska ha förarbetat verksamhets- och personalplanering, de fyra övergripande målen samt kommunens strategier, så att de är välförankrade inför beslut om ny verksamhetsplan för 2026 – 2028.
Kunskapsuppföljning för gymnasieskolan
Nämnden fick information om läget i gymnasieskolan och den anpassade gymnasieskolan för läsåret 2025/2026. Genomgången handlade om hur eleverna når målen och vilka insatser som pågår för att stärka resultaten. Informationen ska användas som underlag för kommande beslut och utvecklingsinsatser. Ållebergsgymnasiets nationella program visar en stabil måluppfyllelse över tid. De senaste tre åren har skillnaderna i gymnasieexamen samt högskolebehörighet ökat mellan högskoleförberedande och yrkesförberedande program. Betygsmedelvärdet är däremot stabilt.
Kunskapsuppföljning för grundskolan
Förvaltningen presenterade även motsvarande uppföljning för grundskolan och den anpassade grundskolan, baserad på resultat från läsåret 2024/2025. Syftet var att ge nämnden en bild av hur eleverna klarar målen i olika skolformer och hur stödarbetet utvecklas.
Läs hela protokollet
Denna sammanfattning innehåller ett urval av de ärenden som behandlades på sammanträdet. Om du vill läsa mer kan du ta del av det fullständiga protokollet, som publiceras senast 14 dagar efter sammanträdet.
Läs hela barn- och utbildningsnämndens protokoll här