2 oktober 2025
Politik

Sammanfattning av kommunstyrelsens arbetsutskotts möte 1 oktober 2025

Kommunstyrelsens arbetsutskott samlades den 1 oktober 2025. På mötet behandlades flera frågor kopplade till kommunens ekonomi och styrning. Bland annat fick utskottet en rapport om hur verksamheterna utvecklats under året, de gick igenom delårsrapporten för Falköpings kommun samt beslutade om uppdateringar av både policy och riktlinjer för ekonomistyrning och god hushållning. Dessa förändringar är viktiga för att kommunen ska kunna planera långsiktigt och använda skattemedlen på ett ansvarsfullt sätt.

Ordförandeklubba i trä vilandes på ett vitt papper.

Lägesrapport om kommunens verksamheter

Utskottet tog del av en verksamhetsrapport som beskriver hur kommunens olika områden har utvecklats fram till den 31 augusti 2025. Rapporten visar både på framgångar och på utmaningar inom olika delar av kommunen. Genom rapporten får politikerna en översikt av läget i allt från skola och omsorg till kultur och tekniska verksamheter. Informationen är ett viktigt underlag inför arbetet med budget och planering.

Delårsrapport för kommunen

Kommunens delårsrapport visar hur ekonomin och verksamheterna har utvecklats under årets första åtta månader. Rapporten ger en samlad bild av hur väl kommunen följer sin budget och om de mål som satts upp uppnås. På så sätt kan politikerna i god tid upptäcka behov av förändringar och säkerställa att kommunens resurser används på bästa sätt.

Ny policy för styrning

Arbetsutskottet föreslog om en ändring i policyn för verksamhets- och ekonomistyrning. Policyn anger de övergripande principer som styr hur kommunen arbetar med budget, uppföljning och planering. Genom uppdateringen blir styrningen tydligare och mer anpassad till dagens behov.

Uppdaterade riktlinjer för ekonomin

Även riktlinjen för verksamhets- och ekonomistyrning behandlades. Riktlinjen är mer detaljerade än policyn och beskriver hur arbetet ska gå till i praktiken. De nya skrivningarna ska bidra till en mer enhetlig och transparent hantering av kommunens resurser.

Samtidigt föreslogs en ändring av riktlinjen för god ekonomisk hushållning och hantering av resultatreserven. Dessa regler beskriver hur kommunen ska arbeta för att långsiktigt ha en stabil ekonomi, kunna möta framtida behov och hantera överskott på ett ansvarsfullt sätt.

Läs hela protokollet

Du kan alltid ta del av det fullständiga protokollet inom 14 dagar efter mötet på vår webbplats under "Kommun och politik".