3 april 2025
Kommun & service

Falköpings kommun inleder process för överlämnande av väghållaransvar

Falköpings kommun har genomfört en inventering av kommunens vägnät i syfte att säkerställa korrekt information i Nationella vägdatabasen (NVDB). I samband med detta har det framkommit att kommunen i vissa fall sköter drift och underhåll av vägar där kommunen enligt plan- och bygglagen (PBL) inte har väghållaransvar.

Kommunen kommer därför att inleda en process för att överlämna väghållarskapet till berörda fastighetsägare eller föreningar.

– Det är viktigt att vi hanterar väghållningen på ett korrekt och rättvist sätt, både ur ett juridiskt och ekonomiskt perspektiv. Vi vill vara tydliga i vår kommunikation och skapa goda förutsättningar för övergången, säger Morgan Hammarström, park/gatuchef i Falköpings kommun.

Olika förutsättningar – olika processer

De vägar som omfattas av förändringen varierar i karaktär och ansvarsförhållanden:
Vägar inom detaljplanelagt område, lagda som kvartersmark, där kommunen äger marken men detaljplanen anger att en förening ska bildas.
Vägar utanför detaljplanelagt område där kommunen äger fastigheter utmed vägen.
Vägar utanför detaljplanelagt område där kommunen inte äger fastigheter utmed vägen.

Information till berörda fastighetsägare

De fastighetsägare som berörs kommer att få information om vilka vägar som omfattas och hur processen går till via brevutskick. Informationsmöten kommer också att hållas, där det finns möjlighet att ställa frågor och få stöd i processen.

Kommunen vill säkerställa en rättssäker och tydlig övergång och kommer att ge skälig tid innan drift och underhåll avslutas. I vissa fall kan kommunen komma att ansöka om att bilda en gemensamhetsanläggning om inte fastighetsägarna själva väljer att göra det.