Hundraspråklighet – barnens rätt att uttrycka sig i olika former och sammanhang
Inom förskolorna i Falköping är arbetet med olika utrycksformer en central del i att främja barnens språkutveckling. Under Konstnatten 2024 fick barnen från kommunens förskolor visa upp sina kreativa alster och fick därmed vara en del av en uppskattad och stor samhällsarena.
Hundraspråklighet – en grundläggande pedagogisk princip
Begreppet "hundraspråklighet" myntades av den italienska pedagogen Loris Malaguzzi, grundaren av Reggio Emilia-pedagogiken. Det bygger på tanken att barn har hundra olika sätt att uttrycka sig på, genom olika medier som bild, musik, rörelse, drama, konstruktion och andra kreativa uttrycksformer. Inom förskolepedagogiken i Falköping har denna princip fått en framträdande plats, med fokus på att ge varje barn möjlighet att använda sin fulla språkliga potential.
Ateljén – en plats för kreativitet och återhämtning
En av många lärmiljöer inom Falköpings förskolor är ateljén – en fristad för barnen att utforska sin kreativitet, finna återhämtning och utveckla viktiga sociala färdigheter. Ateljén är också en plats för individuell kreativitet, samarbete och gemenskap. När barnen arbetar tillsammans i ateljén utvecklar de sitt språk, sina relationer och lär sig samtidigt demokratiska processer genom att ta hänsyn till och samarbeta med andra.
I en hel värld av färger, former och material för barnen att utforska är ateljén en plats där de kan experimentera med material, upptäcka sina egna förmågor och lära sig att reflektera över sina skapande processer. Genom det här arbetssättet får barnen inte bara möjlighet att utveckla sitt tänkande, utan också att fördjupa sin förståelse för sig själva och sin omgivning.
Ateljeristans roll – en kreativ vägledare
Falköpings kommun har några utbildade och anställda ateljeristor vilka har en central roll i förskolornas kreativa arbete. De är ansvariga för att leda barnens skapande processer i ateljéerna. Ateljeristans uppgift är att stödja och uppmuntra barnen i deras kreativa utforskande, och deras roll bygger på en övertygelse om att barnens tankar och idéer är värdefulla och värda att lyssnas på.
Utbildningen till ateljerista är inspirerad av de kommunala förskolorna i Reggio Emilia, Italien, där man i över femtio år arbetat med att främja barns rätt att uttrycka sig genom konst och andra estetiska former. En ateljerista är ofta konstnär eller estetiskt orienterad pedagog, och deras arbete bygger på projektinriktade metoder där barnens egna intressen och utforskande är i centrum.
Några förskolor har tillgång till dedikerade ateljeristor men alla förskolor i Falköpings kommun arbetar med att skapa likvärdiga lärmiljöer och språkutvecklande arbetssätt. Ateljéerna och det kreativa arbetet är tillgängligt för alla barn, och oavsett vilken förskola de går på, får de möjlighet att utforska och utveckla sin hundraspråklighet.
Konstnatten 2024 – barnens konst i rampljuset
Under Konstnatten 2024 fick Falköpings förskolebarn en unik chans att visa upp sina verk på en större, offentlig arena. I en kreativ och inspirerande utställning på Ållebergsgymnasiet samlades alster från barnen, noggrant arrangerade av de tre ateljeristorna. Utställningen blev ett uppskattat inslag under konstnatten och var en plats där barnens röster fick höras, där deras kreativa uttryck värderades och togs på allvar.
En bra förskola för varje barn