16 augusti 2024
Förskola, skola och utbildning

Förskolan är barnens arena

I dag den 16 augusti var det kompetensutvecklingsdag för personalen inom förskolan. På Teaterbaren samlades rektorer och medarbetare från förskolorna utanför tätorten för gemensam frukost och uppstart med siktet inställt på att tillsammans fortsätta arbetet med likvärdighet inom förskolan i Falköpings kommun.

Rektorerna för förskolorna utanför tätorten Hanna Filipsson, Ami Millqvist och Josefine Modig

Rektorerna för förskolorna utanför tätorten Hanna Filipsson, Ami Millqvist och Josefine Modig.

Förskolorna i Falköping har under flera år arbetat systematiskt med att säkerställa likvärdighet, där språkutvecklande arbetssätt och social hållbarhet för alla barn står i centrum. Denna dag var inget undantag, då fokus låg på att fördjupa och vidareutveckla prioriterade mål inför det nya läsåret 2024/2025.

Frukost med personalen

Frukost med personalen.

Efter en gemensam uppstart fortsatte inspirerande kollegor med goda exempel. De presenterade olika pedagogiska metoder som kan användas i det dagliga arbetet, bland annat drama, utomhusaktiviteter och hur man kan arbeta med TRAS (tidig registrering av språkutveckling). TRAS är ett forskningsbaserat material som tar hänsyn till flera olika språkliga aspekter i barnets utveckling. Allt från det egna talet till förmågan att förstå och tolka uppmaningar eller innebörden av en saga.

Ann Johansson, verksamhetschef förskola

Ann Johansson, verksamhetschef förskola

Sedan jag blev verksamhetschef 2016 har likvärdighet inom förskolan varit mitt största engagemang. Idag har jag lyssnat till rektorer och kollegor som har delat glädje, engagemang och berättat om goda exempel för varandra. Jag inser att vi kommit långt i det arbetet. Jag är så stolt över förskolan i Falköpings kommun och skulle jag någon gång tröttna på att vara verksamhetschef så vill jag jobba i verksamheten som förskollärare igen, sammanfattar verksamhetschef Ann Johansson.

Härliga rektorer och medarbetare i förskolan är taggade inför det nya läsåret.

Förskolans prioriterade områden för det kommande läsåret formulerades tydligt: Språk och kommunikation, matematik, barns närvaro, undervisning, samt uppföljning och dokumentation.

Genom att samla hela personalstyrkan i en gemensam satsning på kompetensutveckling stärks förutsättningarna för att erbjuda alla barn i Falköpings kommun en likvärdig och kvalitativ förskolemiljö med visionen att Falköpings förskolor är barnens arena där vi utbildar för en hållbar framtid.

En bra förskola för varje barn