Uppstart för grundskolans rektorer och lärare med fokus på elevernas lärande
Måndagen den 12 augusti samlades pedagoger och rektorer från kommunens grundskolor i Pingstkyrkan för att inleda det nya läsåret. Under ledning av experter från Göteborgs universitet fokuserade dagen på att stärka undervisningen genom att sätta elevernas lärande i centrum, med målet att skapa en enhetlig och utvecklande undervisningskultur.
En förmiddag med fokus på kärnfrågorna i undervisningspraktiken
Pingstkyrkan fylldes av pedagoger och rektorer som samlats för att tillsammans inleda det nya skolåret med ett tydligt fokus på att förbättra elevernas lärande. Henrik Hansson och Maria Berqvist från Göteborgs universitet ledde förmiddagen och guidade deltagarna genom undervisningspraktikens kärnfrågor: lärandemål, kritiska aspekter, lärarens undervisning och utvärdering.
Resan mot en enad undervisningskultur
Verksamhetschef Henrik Ader presenterade bakgrunden till de senaste årens satsningar inom grundskolan. Under läsåret 2021/2022 låg fokus på att förstå den nya läroplanen, medan 2022/2023 markerade starten för arbetet med kollegialt lärande. Året därpå, 2023/2024, handlade om att omsätta teorin i praktiken, något som enligt utvärderingar lett till ett ökat engagemang bland lärarna.
Lärarna har provat begreppen i undervisningen och engagemanget har enligt utvärderingen ökat, noterade Ader.
Under läsåret 2024/2025 kommer arbetet att intensifieras med sikte på att påbörja en kultur där kärnfrågorna används konsekvent i undervisningen. Varje lärargrupp kommer att sätta progressionsmål, och rektorerna ska organisera för ett fördjupat samarbete mellan lärarna, så kallat mellanrumsarbete.
Lärare gör en otrolig skillnad för elevernas lärande
Henrik Hansson inledde med att ställa frågan: "Vad är lärande? Vi förväxlar ofta lärande med kunnande." Han betonade att undervisningens kärna inte bara handlar om att uppnå måluppfyllelse, utan om att hjälpa eleverna att utveckla sin förmåga att lära. "Kärnan i undervisningen är att sätta elevens lärande i centrum," förklarade Hansson, och pekade på vikten av att teori testas i praktiken för att skapa reflektion och vidareutveckling.
Maria Berqvist fortsatte med att ge praktiska tips på hur lärarna kan ta med sig dagens lärdomar in i sin egen undervisning. "Tillsammans besitter lärare en ofantlig kunskap, erfarenhet och kompetens," sa Berqvist, och betonade vikten av samarbete och gemensamma metoder över hela grundskolan. Det spelar ingen roll vilket ämne eller vilken årskurs man undervisar i – alla kan använda samma begrepp och teorier för att skapa en enad undervisningskultur.
Lärarna visade en positiv inställning till det fortsatta arbetet och delade en gemensam förståelse för vikten av att fokusera på elevernas lärande. "Lärare gör en otrolig skillnad för elevernas lärande," avslutade Berqvist, och betonade att det är viktigt att hela grundskolan gör detta arbete tillsammans.
En sammanhållen satsning för elevens bästa
Med det nya skolåret i antågande står grundskolans personal redo att ta nästa steg i att skapa en stark och enad undervisningskultur. Arbetet under 2024/2025 är viktigt för att säkerställa att alla elever får den bästa möjliga undervisning, där deras lärande alltid är i fokus. Tillsammans ska lärarna fortsätta att utvecklas, samarbeta och göra en verklig skillnad för varje elev.
En bra skola för varje elev.