Skolresultaten förbättras i Falköpings kommun
Statistiken från vårterminen 2024 visar återigen på att kunskapsresultaten för årskurs 9 förbättras i Falköpings kommun. Dessutom visar skolenkäten, som skickas ut varje år ifrån Skolinspektionen, att föräldrar och elever har en positiv uppfattning av skolan och allra mest lärarnas bemötande.
Skolenkäten 2024
Skolinspektionen granskar regelbundet all skolverksamhet i hela landet. Målet är att bidra till alla barns och elevers lika rätt till en god utbildning i en trygg miljö. Skolenkäten skickas ut en gång per år till hälften av landets skolor och är en del av denna granskning. Den omfattar förskoleklass, grundskola (åk 5 och 8), gymnasieskola (år 2) och anpassad grundskola. Under 2024 deltog totalt 3 096 skolor från Trelleborg till Kiruna.
Det var över 2500 svar från elever, lärare och föräldrar i Falköpings kommun som kom in och resultatet presenteras med indexvärden mellan 0-10 på varje delområde där högt indexvärde indikerar en positiv uppfattning.
I enkäten ställs frågor inom olika områden som exempelvis: Information om utbildningen, Stimulans, Stöd, Bemötande - lärare, Bemötande - elever, Studiero, Trygghet och Elevhälsa.
Högst värde (ifrån elever och vårdnadshavare) i alla skolformer fick lärarnas bemötande med ett indexmedelvärde på cirka 8,4.
Inom området trygghet är det glädjande att Falköpings kommun fortsatt ligger högt och över rikets resultat, med ett index på 8,2 för grundskolan och 8,5 för gymnasieskolan.
Läs resultaten av skolenkäten här. Länk till annan webbplats.
Det genomförs ett viktigt och gediget arbete i alla skolformer med personal som är i framkant i de aktuella frågorna konstaterar skolchef Anneli Alm.
Kunskapsresultat 2024
Varje termin och varje läsår summeras elevernas kunskapsresultat. De senaste tre åren har elevernas slutbetyg i årskurs 9 förbättrats och närmar sig rikets genomsnittliga resultat.
I Falköpings kommun är i år 85,5% av eleverna i årkurs 9 behöriga till ett nationellt yrkesprogram efter läsårets slut.
Bakgrunden till de goda resultaten är professionella skolledare och pedagoger som arbetar med våra elever vilket i sin tur bidrar till en bra lärmiljö där eleverna är trygga, får studiero och god undervisning.
De senaste tre åren har personalen i grundskolan fokuserat på två områden. Dels att utveckla undervisningen, för elevernas lärande, i det kollegiala mötet mellan pedagoger. Dels att utveckla det förebyggande och främjande elevhälsoarbetet.
Det är fantastiskt att trenden håller i sig och det visar oss att lärare och rektorers insatser samt ett kontinuerligt förbättringsarbete gör skillnad för eleverna sammanfattar Henrik Ader, versamhetschef för grundskolan.