Om förskolan
I Falköpings kommuns förskolor står barnen i centrum. Här får barn mellan ett och sex år leka, lära och utvecklas i en trygg och rolig miljö. Förskolan är en mötesplats där barnens idéer, nyfikenhet och intressen formar innehållet. Lärandet sker hela dagen – genom lek, relationer och upptäckande.
Förskolorna i Falköpings kommun är barnens arena i samhället
Förskolan är en demokratisk mötesplats och en pedagogisk utbildning för barn mellan ett och sex år. Den ska lägga grunden för det livslånga lärandet och vara tillgänglig för alla barn. Här sätts barnen i centrum, och deras röster och uttryck formar innehållet. Förskolan ska vara rolig, trygg, lärorik, och utgå från barnens intressen. Lärandet sker hela dagen, i meningsfulla sammanhang och genom relationer till andra människor, miljöer och material.
På förskolan arbetar förskollärare, barnskötare och annan personal som alla är engagerade i att skapa en trygg och inspirerande miljö för barnen. Omsorg, utveckling och lärande samspelar för att ge en harmonisk och meningsfull vardag.
Genom lek, nyfikenhet och utforskande får barnen inte bara utveckla sina kunskaper utan även viktiga värden som respekt och gemenskap. Målet är att varje barn ska få växa och utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.
Lärmiljöer för alla barn
Falköpings kommun har tagit ställning för likvärdiga pedagogiska lärmiljöer på alla förskolor. Miljöerna ska vara tillgängliga för barnen hela dagen, både inne och ute, på hemvist och torg. Undervisning inne och ute ska sammanfogas för att utöka möjligheterna för barns lärande. De basmiljöer som ska erbjudas alla barn är bygg och konstruktion, skapande i ateljéer, gestaltande lek, sensorisk lek, rörelse och musik, böcker, spel och pussel samt miljö för projekt och processer.
Undervisning
Förskolan arbetar med ett projekterande arbetssätt där barnen fördjupar sig i olika ämnen utifrån sina nyfikenhetsfrågor. Pedagogerna reflekterar tillsammans med barnen, vilket främjar en djupare förståelse och ökar delaktigheten i inlärningsprocessen. Innehållet förhandlas fram mellan barn och vuxna, baserat på både läroplanens mål och barnens intressen.
Enligt skollagen ska förskolan stödja barn med ett annat modersmål än svenska, så att de både kan utveckla det svenska språket och sitt modersmål. Barn med utländsk bakgrund som får möjlighet att utveckla sitt modersmål, får bättre förutsättningar att lära sig svenska och att växa inom andra kunskapsområden.
Modersmål
Förskolan ska bidra till att barnen och eleverna får utveckla och använda sitt modersmål. Men de är inte skyldiga att erbjuda modersmålsundervisning på samma sätt som i grundskolan, gymnasieskolan och motsvarande skolformer.
Kvalitetsarbete och utveckling
På förskolorna pågår ett kontinuerligt arbete med att följa upp och utvärdera verksamheten. Målet är att möta varje barns behov på bästa sätt. Pedagogerna dokumenterar barnens lärande med foton, film, anteckningar och barnens egna alster. Detta används i reflektion med barnen och som stöd för kollegialt lärande.
Föräldrars synpunkter samlas in genom enkäter och bidrar till att utveckla verksamheten vidare.
Samarbete mellan förskola och hem
På förskolan värdesätter vi det nära samarbetet med vårdnadshavarna och ser er som en viktig resurs i barnets utveckling. Genom regelbunden kommunikation och öppen dialog strävar vi efter att skapa en stark och positiv relation där vi tillsammans kan stödja barnets lärande och välmående. Vi tror på kraften i att samarbeta och ser varje samtal som en möjlighet att skapa bästa möjliga förutsättningar för ditt barns framtid.
Anneli Alm, Förvaltningschef
0515-88 50 05
anneli.alm@falkoping.se
Ann Johansson, Verksamhetschef
0515- 88 56 21
ann.johansson@falkoping.se
Barn- och utbildningsförvaltningen
barn.utb@falkoping.se
0515-88 52 90
Sankt Sigfridsgatan 9
521 81 Falköping