Infall - Ludvig Helin
Höstens konstutställning på Falbygdens museum utgörs av intuitiva målningar i starka färger och med dramatiska kontraster. Konstnären Ludvig Helin beskriver:
"Det finns i det direkta. Spontanitet och den första reflexen. Där finns kärnan. Det är eftersträvansvärt, en plats att befinna sig som målare där saker ställs på sin spets. De enskilda målningarna kanske ser väldigt olika ut men ursprunget är reflexen, kommunikationen som är förutsättningslös.
Jag väljer därför att kalla utställningen för Infall."
"Målningarna är infall, mer eller mindre dramatiska infall. Mer eller mindre eftertänksamma infall, vissa gånger krävs nämligen eftertänksamhet. Andra gånger inte."
/Ludvig Helin
Hålltider
Vernissage, söndag 8 september kl. 14
- med Ludvig Helin och representanter för Falbygdens konstförening.
Som att vara fisken i grumliga vatten, fredag 27 september kl. 19.30 och 20.30
-Anders Almingefeldt läser dikter i utställningen. Fri entré, ingen föranmälan. Anders är psykolog, poet, författare. Han kom senast ut med boken Nyverklighetsmanifestet och är medlem i två konstnärskollektiv: Psykologer goes art och Nyverkligheten.
Finissage, söndag 13 oktober kl. 14
kl. 14 - 14.30 Konstnärssamtal med Ludvig Helin, lett av Per Forendal. Fri entré, ingen föranmälan.
kl. 14.30 - 17.00 Workshop på temat Infall.
Marita Sonestedt och Christer Friberg vägleder och bistår med material. OBS - begränsat antal platser. Anmälan till museet via webbformulär eller på telefon 0515-88 50 50 senast 10/10. Kostnad: 150kr.
Utställningen visas under perioden 8/9 - 13/10, i samverkan med Falbygdens konstförening.
Mer om Ludvig Helin
Ludvig Helin är född 1988 i Norsesund och bor och arbetar i Alingsås, Sverige. Han tog examen från Konsthögskolan i Umeå 2016. Verk av Ludvig Helin finns i en rad samlingar som Region Sörmland, Uddevalla kommun, Umeå kommun, Region Uppsala och Östhammars kommun.
Läs med om Ludvig och hans konstnärskap på hans egen hemsida. Länk till annan webbplats.
Mer om utställningen Infall
"Det finns två aspekter som är särskilt viktiga att belysa i ljuset av utställningstiteln och det rör avslutningen av en målning. Aspekt nummer ett rör min egna uppfattning om hur målningen ter sig i världen, kan jag släppa taget om den? Klarar den sig på egen hand, är den så pass självsäker och trygg att jag kan låta den leva sitt egna liv? Det är frågor som jag måste avgöra och ansvara för själv. Aspekt nummer två är svårare och en mer delikat uppgift som står i direkt kontakt med en av de absolut mest grundläggande mänskliga egenskaperna. Det handlar om dom sällsynta situationerna där målningen blir till helt utan min inblandning, färgen och formen, rytmen och hastigheterna finns redan på plats. Människans hand är bara där för att manifestera allt i den fysiska världen. Målningen är redan klar och försöker jag konstruera om den eller förändra något så försvinner den, som en såpbubbla spricker den och går aldrig att återskapa.
Under medeltiden beskrivs genialitet bland annat som en ande som flyger omkring och då och då tar sin boning i en mänsklig kropp. Människan i fråga känner sig då plötsligt högst motiverad och manad att utföra en väldig specifik idé. Vart idén härstammar ifrån är höljt i dunkel. Jobbet som målare blir följdaktligen att navigera mellan och ta tillvara på dessa olika krafter, dels nyfikenheten och kraften att utforska ett ämne samt en lyhördhet inför infallet."
/Ludvig Helin