Västra stambanans elektrifiering 100 år
År 2026 är det 100 år sedan Västra stambanan elektrifierades. För att uppmärksamma jubileet arrangerar Järnvägsmuseet i Gävle ett jubileumståg mellan Stockholm och Göteborg. Lördag 23 maj bjuds allmänheten in till en unik resa (förbokas) eller till att möta upp tåget på dess olika stopp utmed vägen. I Falköping beräknas tåget göra ett kort uppehåll klockan 18.42 - 18.47. Välkommen till stationens spår 4 för att vara med och hurra.
Läs mer om elektrifieringen och järnvägens utveckling längre ner på denna sida eller se bildspelet. Bildspelet visas även på Falbygdens museum.
%20(2)%20Bild1.jpg)
Västra stambanan
Västra stambanan är en av Sveriges viktigste järnvägar. Den är även den stambana som blev klar allra först. Beslutet att bygga banan togs hösten 1854 och redan 1858 var sträckningen Göteborg - Falköping klar. Hela banan mellan Göteborg och Stockhom Södra var färdig 1862.
Historik om elektrifieringen
Statens järnvägar var tidigt nyfikna på eldrift. De klassiska ångloken drevs på stenkol som fick importeras i stora mängder. 1910 gick det exempelvis åt 490 000 ton stenkol till tågtrafiken, vilket också innebar stora utgifter. Elektrifieringen öppnade möjligheter att komma bort från beroendet av det dyra och konjunkturkänsliga stenkolet och sågs som ett sätt att effektivisera.
1915 öppnades den första sträckan för elektrisk drift på prov, Riksgränsbanan mellan Kiruna och Riksgränsen. Då projektet gick bra och motsvarade förväntningarna gick arbetet vidare med elektrifiering av nya sträckningar.
1923 togs beslut om elektrifiering av Västra stambanan mellan Stockholm - Göteborg, eftersom det ansågs ge störst kolbesparingar per bankilometer. Arbetet påbörjades direkt och genomfördes till stora delar under pågående tågtrafik. Den 10 maj 1926 öppnades sträckan Göteborgs central - Falköping Ranten för eldrift. Bara några dagar senare, den 15 maj, kördes hela sträckan Stockholm - Göteborg på eldrift. Det första eltåget, snälltåg 9, avgick från Stockholm 12.30 och anlände till Göteborg 21.20. Snälltåg 10 gick samtidigt åt andra hållet.
Vadå snälltåg?
Snälltåg är en äldre benämning på snabba persontåg. I äldre svenska kan ordet snäll betyda just "hastig, rask, snabb; duglig, duktig; klok".
Källa: Faktan är hämtad från Järnvägsmuseet i Gävle.
%20D101.png)
Mer om jubileumståget
Jubileumståget 23 maj dras av två elloksveteraner, D101 från 1925 som är det första elloket i en serie om 50 som beställdes till Västra stambanan samt systerloket D432 från 1936.
D101 går som första lok från Stockholm till Katrineholm medan D432 då går bakom. Från Katrineholm till Alingsås byter loken plats en stund. Från Alingsås går sedan lok D101 först igen medan D432 går sist i tågsättet (jo, det stavas med ä).
Källa: Järnvägsmuseet i Gävle