Faktura och betalning

Fakturering

Fakturering sker kvartalsvis alternativt månadsvis. Kvartalsvis läggs automatiskt in vilket innebär att vi skickar ut fakturor 4 gånger per år. Om du hellre önskar att få fakturan månadsvis kontaktar du VA kundtjänst.

Faktuering kvartalsvis:

  • Kvartal 1: Januari, februari och mars.
  • Kvartal 2: April, maj och juni.
  • Kvartal 3: Juli, augusti och september.
  • Kvartal 4: Oktober, november och december.

Faktuering månadsvis:

  • Fakturan kommer varje månad, det vill säga 12 gånger per år.

Har fakturan försvunnit?

Ibland kan det hända att fakturan kommer på vilovägar. Får du din faktura regelbundet och upptäcker att den inte kommit när den bör komma eller om den är kommit bort på annat vis kontaktar du oss på VA kundtjänst så skickar vi ut en ny.

Betalsätt

Det finns många olika betalsätt och vi försöker tillgodo se många av dem. Här nedan har vi listat dem vanligaste betalningssätt för din VA-faktura.

Pappersfaktura

Vi varje nya kund läggs papperfaktura in automatiskt och kommer med posten.

E-faktura

Om du vill få fakturan via e-faktura gör du detta via din bank. Därefter kommer vi få en anmälan som läggs in i vårt debiteringsprogram.

Autogiro

Om du vill att fakturan ska betalas via autogiro räcker det inte att meddela din bank, du måste även kontakta VA kundtjänst som kommer att skicka ut en autogiro-blankett. Autogiro går att kombinera med fler betalsätt.

Fler betalsätt och information

För fler betalsätt och mer information om varje betalsätt kan du kontaka VA kundtjänst.

Obetald faktura

VA-avdelningen följer och har stöd av ABVA (Allmäna Bestämmelser för VA) vilket innebär att vi kommer skicka ut kravbrev om du inte betalar din faktura.

Påminnelse & påminnelseavgift

Om fakturan inte är betalad i tid kommer vi att skicka ut en påminnelse som du har 8 dagar på dig att betala. Vid nästkommande faktura tillkommer en påminnelseavgift på 60 kr.

Avstängningshot

Om påminnelsen inte är betalad i tid kommer vi att skicka ut ett avstängningshot som du har 10 dagar på dig att betala. Om vi inte fått in pengarna kommer vi att stänga av vattnet till fastigheten samt skicka fakturan vidare till inkasso.

Om du har fått ditt vatten avstängt tillkommer en avstängnings- och påkopplingsavgift. Vill du ha vattnet påsatt igen måste du betala hela din skuld inklusive avstängnings- och påkopplingsavgift. Påkoppling får endast ske av Falköping Kommuns tekniker.

Inkasso

Den obetalda fakturan skickas till inkassobolaget Intrum Justitia som gör en värdering av din betalningsförmåga, får du ett inkassokrav är det till Intrum Justitia du ska betala skulden. Skulle du inte betala din skuld till Intrum Justitia kan skulden skickas vidare till Kronofogden vilket kan leda till att du får en betalningsanmärkning.

Hög eller låg faktura?

En gång per år läser fastighetsägaren själv av sin vattenmätare alternativt att vi hämtar upp avläsningen om du har en digital mätare. Avläsningen visar om vattenförbrukningen är oföränderlig, ökat eller minskat. Detta kommer i sin tur synas på din faktura.

  • ökad förbrukning = högre faktura
  • minskad förbrukning = lägre faktura