Betalning och fakturering

Det finns många sätt för dig att betala din faktura från oss. Nedan har vi listat de vanligaste betalningssätten samt information som rör fakturor och betalningsvillkor.

Betalning

Autogiro

Om du vill betala din faktura via autogiro skickas fakturan som vanligt till dig, men fakturans summa dras automatiskt från ditt bankkonto. Om du vill betala med autogiro måste du göra ett medgivande för autogiro, vilket du enklast gör i din internetbank. Du kan även kontakta oss på VA-avdelningen så skickar vi ut en autogiroblankett.

Digital brevlåda (Kivra)

Om du är kopplad till den digitala brevlådan Kivra så kommer dina fakturor från oss i den brevlådan. Om du inte vill fortsätta att ta emot våra fakturor i Kivra måste du själv avregistrera dig i den digitala brevlådan.

E-faktura

E-faktura är en elektronisk faktura som skickas direkt till din internetbank. Du kan betala med autogiro även om du väljer E-faktura. Om du vill få fakturan via E-faktura gör du detta via din internetbank. När vi får in anmälan till oss läggs uppgifterna in i vårt debiteringsprogram.

E-postfaktura

E-postfaktura är detsamma som en vanlig faktura men skillnaden är att den skickas till en mailadress som ett bifogat PDF-dokument. Du kan betala med autogiro även om du väljer E-postfaktura.

Pappersfaktura

Pappersfaktura skickas hem till dig med posten och kan betalas via bankgiro på ditt lokala bankkontor, via din internetbank eller via autogiro. Vid uppläggning av ny kund är pappersfaktura förvalt och fakturan skickas därmed som pappersfaktura via posten. Vill du inte ha pappersfaktura, kontakta oss på VA kundtjänst.

Vanliga frågor och svar

När får jag min faktura?

Fakturering sker varje kvartal eller varje månad. Vid uppläggning av ny kund är kvartal förvalt, vilket innebär att vi skickar ut fakturor 4 gånger per år. Om du hellre önskar att få fakturan månadsvis kontaktar du oss på VA kundtjänst.

Kan ni fakturera min hyresgäst?

VA-avdelningen fakturerar enligt lag endast den lagfarne ägaren. Alla eventuella överenskommelser mellan hyresvärd och hyresgäst samt dess fakturering ansvarar VA-avdelningen inte för.

Att tänka på vid uthyrning eller hyrning av hus

  • Som hyresvärd och hyresgäst bör ni underteckna ett skriftligt avtal/kontrakt.
  • Läs av vattenmätaren på in- och utflyttningsdatumet.
  • Hyresvärden ansvarar för alla fakturor samt eventuella påminnelse, avstängningshot och inkassokrav vid obetalda fakturor.
  • VA-avdelningen informerar endast den lagfarne ägaren vid t.ex. mätarbyte och den årliga avläsningen.

Schablonberäkning av vatten- och avloppstjänster

Via vår E-tjänst kan du schablonberäkna vad du som hyresvärd bör fakturera eller vad du som hyresgäst bör betala baserat på hur många som bor i fastigheten. Du kan även beräkna den faktiska debitering om mätaren är avläst på in- och utflyttningsdatumet.

Vart är min faktura för vatten och avlopp?

Ibland kan det hända att fakturan kommer på vilovägar. Får du din faktura regelbundet och upptäcker att den inte kommit när den bör komma eller om den har kommit bort på annat vis kontaktar du oss på VA kundtjänst.

Varför är fakturan högre eller lägre än normalt?

Om du fått en högre eller lägre faktura än normalt beror detta troligtvis på avläsning av vattenmätaren och att den verkliga förbrukningen har korrigerats mot den beräknade förbrukningen.

Avsläning sker en gång per år och visar om vattenförbrukningen är oföränderlig, har ökat eller minskat. Detta kommer i sin tur synas på din faktura.

  • Ökad förbrukning = Högre faktura
  • Minskad förbrukning = Lägre faktura

Vad händer om jag missar att betala fakturan?

Om du missar eller av någon annan anledning inte betalar din faktura skickas kravbrev enligt nedan.

Påminnelse

Om fakturan inte är betalad i tid kommer vi att skicka ut en påminnelse som du har 8 dagar på dig att betala.

Inkasso

Om påminnelsen inte betalas i tid kommer vi att skicka ut information om inkassokrav som du har ytterligare 8 dagar på dig att betala. Betalas inte skulden sänds ärendet vidare till inkassobolaget SVEA för vidare inkassoåtgärder.

Inkassokrav

Den obetalda fakturan skickas till inkassobolaget SVEA som gör en värdering av din betalningsförmåga. Får du ett inkassokrav från SVEA är det till dem du ska betala skulden. Betalar du inte din skuld till SVEA skickas ärendet vidare till Kronofogden vilket kan leda till att du får en betalningsanmärkning.

Avstängningshot

Om vi inte fått in skulden har vi rätt att stänga av vattnet till fastigheten. I ett sådant fall, informeras du som fastighetsägare om detta via ett så kallat avstängningshot innan vattnet stängs av.

Om du har fått ditt vatten avstängt och vill ha vattnet påsatt igen måste du betala hela din skuld inklusive avgifter för avstängning och påkoppling. Påkoppling får endast ske av Falköping kommuns tekniker.

Hjälpte informationen på sidan dig?