Falköpings kommun, länk till startsidan

Information till utförare och företag

Vad är eget val inom hemtjänsten?


Från och med den 10 oktober 2011 införde Falköpings kommun eget val av utförare inom hemtjänsten.

Vem kan bli alternativ/extern utförare?


Du som idag driver ett företag eller planerar att starta ett företag i någon form, med en verksamhet som innefattar utförande av tjänster i enskildas hem i form av service och/eller omvårdnad, kan ansöka hos kommunen om att bli alternativ/extern utförare av hemtjänst enligt Lag (2008:962) om valfrihetssystem LOV.

Det innebär att du som företagare och alternativ utförare till den kommunala hemtjänsten har möjligheter att skapa och utveckla en verksamhet som kan attrahera brukarna av hemtjänst. LOV bygger på att det är du som företagare och alternativ utförare som måste visa att din verksamhet är så kvalitativt lockande och bra att brukaren väljer dig istället för den traditionella kommunala utföraren eller annan alternativ utförare.

Vilka tjänster kan utföras?


Serviceinsatser så som städning, fönsterputsning, tvätt och klädvård, inköp och ärenden samt promenader och ledsagning som utförs på vardagar mellan kl. 8—17.

Omvårdnadsinsatser i form av personlig hjälp och skötsel med t.ex. hygien, dusch, morgon- och kvällshjälp, måltider/distribution av färdiglagad mat, toalettbesök och tillsyn under alla veckodagar mellan kl. 7—22. Uppdraget kan även omfatta utförande av delegerade hälso- och sjukvårdsinsatser, vilka kan delegeras av kommunens legitimerade hälso- och sjukvårdspersonal, till exempel sjuksköterskor.

Alla insatser beslutas och beställs av kommunen utifrån den enskilde brukarens val av utförare och ska utföras i eller i anslutning till brukarens hem.

Krav för att bli godkänd utförare?


För att bli godkänd utförare måste du som företag och alternativ utförare följa gällande lagstiftning och leva upp till de krav på kvalitet och utförande som socialnämnden beslutat.
De krav som kommunen ställer på dig som företagare/alternativ utförare framgår av ett förfrågningsunderlag som även anger de villkor som gäller för uppdraget och hur du kan göra en ansökan.

All information med förfrågningsunderlag, bilagor och formulär om ansökan finner du i högerspalten.

Ansökan


Du ska använda kommunens formulär när du ansöker om att få bli utförare/leverantör av hemtjänst enligt LOV. Besvara alla uppgifter, underteckna och skicka ansökan till kommunen för handläggning och beslut.

I ansökan kan du ange om du vill begränsa din kapacitet i åtagandet och om du vill vara verksam i hela kommunen, eller i något eller några av de sex områden som kommunen är indelad i. När din ansökan godkänts kan du öka eller minska din kapacitet och/eller ditt geografiska område genom att enkelt anmäla detta till kommunen.

Prövning av ansökan


Din ansökan prövas i två steg. Förts kontrolleras att du som sökande utförare/leverantör uppfyller kvalificeringskraven som företagare. Om du uppfyller dessa krav, prövas om du även uppfyller kraven som ställs på tjänstens utförande.

Handläggning och beslut


Handläggningstiden är högst 45 dagar, förutom till juni-augusti då den är högst 60 dagar. Under handläggningstiden är du som sökande utförare/leverantör bunden vid sin ansökan och ditt anbud.

Kommunens handläggare granskar att din ansökan är fullständig och kontaktar dig om uppgifter saknas eller behöver kompletteras. Sedan genomförs en granskning huruvida du som utförare/leverantör uppfyller kraven och referenstagning görs. Du får även vara beredd på att presentera dig och din verksamhet vid ett personligt möte för att redogöra för din ansökan och besvara eventuella frågor.  

Om socialnämnden finner att din ansökan uppfyller kraven kommer ansökan att godkännas. Om kraven inte uppfylls, kommer ansökan inte att godkännas. Du får en skriftlig underrättelse om beslutet. Om din ansökan inte godkänns, och du anser att detta beror på att socialnämnden gjort en felbedömning, har du möjlighet att ansöka om rättelse hos allmän förvaltningsdomstol.

Avtal och start av verksamhet


För att du som godkänd utförare ska få uppdrag måste du teckna avtal med kommunen. En mall för avtal finns som bilaga till förfrågningsunderlaget. När avtalet är godkänt ska utförarens/leverantörens verksamhet starta inom 60 dagar, om inte annat beslutats.

Avtalstiden börjar när avtal är undertecknat och löper tillsvidare med 90 dagars uppsägningstid för leverantören och 180 dagars uppsägningstid för kommunen.  För leverantören kan uppsägning inte ske förrän tidigast 180 dagar efter avtalets tecknande, vilket innebär att avtal med en godkänd leverantör inte kan upphöra förrän efter 270 dagar.
   

Ersättning


Ersättningen till leverantören baseras på ett av kommunen årligen bestämt timpris. I timpriset ingår samtliga kostnader för tjänstens utförande, till exempel personalkostnader, administration och ledning samt tid för planering, dokumentation och förflyttning. Med timersättningen avses ersättning för den tid som brukaren beviljats och kommunen beställt för utförande av leverantören. Leverantören fakturerar kommunen för de insatser och den tid parterna är överens om efter avstämning.

Ersättning för uppstart lämnas som ett engångsbelopp för ny brukare. Vid brukarens frånvaro lämnas ingen ersättning.

Ersättningsnivån varierar beroende på leverantörens åtagande, och på om avtalet avser utförande av enbart serviceinsatser eller både omvårdnads- och serviceinsatser. Ersättningsnivån beror också på om brukaren bor i Falköpings stad, i någon annan tätort i kommunen eller på landsbygden. Se ersättning för hemtjänstinsatser.

Tilläggstjänster


Som leverantör kan du erbjuda tilläggstjänster. Det är tjänster utöver den biståndsbedömda hemtjänst som kommunen beställt. Vilka tilläggstjänster som du erbjuder ska på förhand vara kända av kommunen och brukaren. Vill brukaren beställa en tilläggstjänst av leverantören, betalas den av brukaren själv direkt till leverantören. Kommunen betalar inte för tilläggstjänster.

Information till brukare


I samband med ansökan och tecknande av avtal ska du som leverantör lämna uppgifter om din verksamhet och ditt åtagande, en information som är lika för alla utförare. Denna informationen sammanställs och finns tillgänglig för brukaren såväl i skrift som på kommunens webbsida. Du har även möjlighet att som leverantör marknadsföra din egen verksamhet, förutsatt att den inte upplevs som påträngande av brukaren.

Vill du veta mer om det egna valet?


Har du frågor om ansökan, villkor för utförandet och annat kring valfrihetssystemet kan du kontakta oss på socialförvaltningen. Se kontaktruta till höger.
Minimera
Kontakt
Utredningssekreterare
Johan Magnusson
0515-88 53 63
johan.magnusson@falkoping.se

             
Besöksadress  
Stadshuset
S:t Sigfridsgatan 9
521 81 Falköping

Skriv ut informationsbroschyr genom att klicka på bilden

Ersättning för hemtjänstinsatser, PDF
Bilaga till broschyren