Artikelns bäst före-datum har passerat och är kanske inte längre aktuell.

Publicerad: 2016-09-02

Visit Hornborgasjön får 1,6 miljoner kronor

Tranor i flock som flyger iväg

Foto: Jesper Arnhede

Satsningen på Hornborgasjön fortsätter! Det senaste året har en rad aktiviteter genomförts för att stärka området kring sjön som en spännande destination året om. Extra bidrag från EU på 1,6 miljoner kronor innebär nya möjligheter till fler aktiviteter, produktutveckling och mer marknadsföring för att affärsutveckla destinationen Visit Hornborgasjön.

I maj förra året startade det treåriga projektet som finansieras gemensamt av kommunerna i Falköping, Skara och Skövde.
– Trandansen på våren beräknas locka cirka 150.000 besökare och ett av målen är att få fler att stanna minst ett dygn extra i Skaraborg, förklarar Maria Comstedt, projektledare och affärsutvecklare för Visit Hornborgasjön. Sedan vill vi gärna skapa fler anledningar för att locka dem att återvända till området runt Hornborgasjön och Varnhem även andra årstider. Våren 2016 genomförde vi en enkät bland besökarna vid Trandansen som bland annat visar

  • En tredjedel av de som tillfrågades har inte besökt Trandansen tidigare
  • Trandansen var det primära resmålet för 92 procent av besökarna
  • 76 procent kan tänka sig att besöka Trandansen igen
Logotyp för Visit Hornborgasjön som visar en stiliserad flygande trana


Nytt namn och ny karta

Arbetet med att utveckla besöksnäringen runt Hornborgasjön sker i samarbete med representanter för turistverksamheten i respektive kommuner samt privata företag och ideella krafter för att kunna erbjuda mat, boende och upplevelser inte bara på våren, utan året runt. Projektet ska pågå till och med 2018 och hittills har projektgruppens arbete bland annat resulterat i följande:

  • Nytt namn som stärker varumärket och uttrycket (Visit Hornborgasjön)
  • Ny logotyp, webbsida och film (se länk nedan)
  • Ny karta och nya skyltar
  • Nätverks-, utbildnings- och inspirationsträffar
  • Genomlysning av Trandansen
  • Utredning om ställplats för husbilar

Mer marknadsföring och turistprodukter för export

– Tack vare EU-bidraget får vi möjlighet att förverkliga några av alla de idéer som finns, men som vi inte haft ekonomisk möjlighet att genomföra tidigare, säger Maria Comstedt. EU-bidraget från Leader Östra och Leader Nordvästra ska användas inom tre fokusområden:

  • Utveckling av Trandansen till en rastplats baserad på upplevelser med nybyggda gömslen som är öppna, flexibla och tillgängliga året om för nya målgrupper
  • Paketering av kvalitetssäkrade och exportmogna turistprodukter utifrån vad marknaden efterfrågar
  • Marknadsföring mot intresserade målgrupper genom nya kanaler

Se den nya filmen på webbsidan Visit Hornborgasjönlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Kontaktperson

Maria Comstedt, projektledare och affärsutvecklare
maria.comstedt@falkoping.se
0706-20 99 28